VNVF presenteert berekenmethodiek duurzaamheidsscore verkeersborden

12-August-2019
De Nederlandse Vereniging Verkeersborden Fabrikanten (VNVF) publiceerde deze week het rapport 'Ontwikkeling VNVF duurzaamheidsindex verkeersborden'.


Onderzoek 
Dit rapport is opgesteld door CE Delft. De VNVF vroeg CE Delft om een berekenmethodiek te ontwikkelen die het gemakkelijker maakt voor verkeersbordenproducenten om de duurzaamheid van verkeersborden te berekenen. In het onderzoek van CE Delft zijn de bestaande verkeersborden opgenomen, die door de verschillende producenten in Nederland worden gemaakt. Verkeersborden van primair aluminium tot cradle-to-cradle aluminium, bamboe en hergebruikt aluminium.


Bamboe als duurzaam alternatief 
Het onderzoek wijst uit dat het de meest duurzame keuze is om oude borden op te knappen en opnieuw te gebruiken. De signface wordt dan van de drager verwijderd en de drager wordt voorzien van een nieuwe, digitaal geprinte folie. In de praktijk is dit echter niet altijd mogelijk, bijvoorbeeld omdat de drager niet meer in goede staat is en het ook niet mogelijk is om deze te herstellen. Ook zijn er regelmatig nieuwe verkeersborden nodig. Dan blijkt een verkeersbord van bamboe net als een verkeersbord van gerecycled aluminium een duurzame keuze. CE Delft zegt hierover: "Verschillen tussen de duurzaamheidsscores van minder dan 10% vallen binnen de foutmarge van de LCA-berekening en moeten als gelijkwaardig worden beschouwd."


Download hier het volledige rapport van CE Delft. 
Onafhankelijk onderzoek 
CE Delft draagt met onafhankelijk onderzoek en advies bij aan een duurzame samenleving. Zij is toonaangevend op het gebied van energie, transport en grondstoffen. Met economische, technische en beleidsmatige expertise helpt zij overheden, NGO’s en bedrijven structurele veranderingen te realiseren.

Nieuwe komborden volgens EU wetgeving

13-August-2021
Met de komst van ISA is er een nieuw kombord ontworpen in de lijn zoals deze in meer Europese landen worden gebruikt.

Is Nederland klaar voor Intelligent Speed Assistance (ISA)?

11-June-2021

Zo verandert snelheidsassistentie in auto’s de komende jaren de bebording langs onze wegen

08-June-2021
Juli 2022 is het zo ver: Intelligent Speed Assistance (ISA) is vanaf dan verplicht in alle nieuwe automodellen die in Europa op de weg verschijnen.

Kwaliteit en Regelgeving: hoe beheert u uw verkeersborden?

09-February-2021
HR Groep ontsluit via haar landelijke verkeersbordendatabase. Intelligent Public Space management (IPSm) jaarlijks geactualiseerde data van RVV-borden. Deze borden worden conform de NEN 3381 vastgelegd; elk geplaatst of verwijderd bord wordt aangemeld in de nationale verkeersbordendatabase.
youtube twitter linkedin