Voor een goede werking en acceptatie van ISA zijn goed zichtbare, leesbare, logische en geloofwaardige snelheidsborden nodig, die ook digitaal goed zijn geregistreerd. Uit analyses van de HR Groep Streetcare blijkt dat 86% van alle bebording hier niet aan voldoet. Zo is de kwaliteit niet voldoende: borden staan scheef, zijn versleten of vervuild, of voldoen niet aan Uitvoeringsvoorschriften van de BABW, ect. Hierdoor zijn borden niet leesbaar door de ISA-camera’s. Voor een deel van de bebording komt daarom ook een nieuwe vormgeving, zoals het conceptontwerp van het nieuwe kombord dat hiernaast is afgebeeld.
Naast de kwaliteit is de geloofwaardig en logica van de bebording van groot belang. Als de bebouwde komgrens bijvoorbeeld te ver buiten het daadwerkelijk bebouwde gebied ligt, voelt de snelheid te laag aan voor de automobilist. Hierdoor wordt de ingreep van ISA niet begrepen en daardoor zal ISA als systeem minder geaccepteerd worden. Tot slot is ISA in de basis van een data-gedreven systeem. Goede digitale registratie van borden via bijvoorbeeld verkeersbesluiten wordt daarom nog belangrijker. ISA zal uiteindelijk gaan werken met een internationale uniforme database waarin alle borden worden opgeslagen. Hierdoor blijft ISA ook werken bij ritten die de landsgrenzen over gaan.
Voor wegbeheerders ligt er dus een taak om bij te dragen aan een goede werking van ISA: zij moeten hun snelheidsregimes en bordenbestand geschikt maken voor ISA. In veel gevallen zal het hierbij noodzakelijk zijn om snelheidsbebording aan te passen en/of compleet te maken. Daarnaast moet de bestaande en gewijzigde snelheidsbebording in een database worden geplaatst waaruit ISA kan putten. Wegbeheerders die belang hechten aan het vergroten van verkeersveiligheid en een vermindering van geluidhinder en luchtverontreiniging, zorgen dat in juli 2022 hun snelheidsbebording en de registratie daarvan gereed is voor ISA. De tijd begint te dringen! Wegbeheerders kunnen nu al een aantal acties ondernemen om hun bebording klaar te maken voor de komst van ISA. Het ministerie van I&W heeft een dataset beschikbaar met alle verkeersborden in Nederland, waaronder alle snelheidsborden. Daarbij is ook een gratis IPSm-app ontwikkeld voor het vastleggen van bebording in deze database. Dit is een mooi startpunt voor de aanpak van het bordenarsenaal.
HR Groep Streetcare kan via een licentie alle details over deze borden beschikbaar stellen aan wegbeheerders. Ook heeft HR Groep Streetcare algoritmes ontwikkeld voor analyses van bijvoorbeeld de kwaliteit van de bebording. Mobycon kan daarnaast ondersteunen in het controleren van de geloofwaardigheid en compleetheid van snelheidsregimes, zodat ISA ook door de gebruiker geaccepteerd wordt. Ook kan Mobycon het op orde maken van de benodigde verkeersbesluiten verzorgen. Wilt u meer informatie over wat u kunt doen om uw bebording klaar te maken voor ISA? Raadpleeg dan de Handreiking Intelligent Speed assistance en de rol van de wegbeheerder van het CROW, of neem contact op met de HR Groep Streetcare of Mobycon.