Rode kruizen op matrixborden ook zichtbaar voor kleurenblinden

06-March-2019
Rode kruizen op de matrixborden boven de snelwegen. Sommige automobilisten negeren ze bewust, anderen zien ze niet.
Mensen met een kleurzienstoornis in het rode pigment (rood-blinden) zien de rode kruizen op matrixborden niet of nauwelijks oplichten met alle gevolgen van dien. Ze riskeren een boete of erger nog, ze veroorzaken een ongeval. Aanleiding voor HR Groep om haar matrixborden aan een zichtbaarheidsproef te onderwerpen. Uit het onderzoek bleek dat de rode signalering op de HR Groep matrixborden zichtbaar is voor iedereen.

Veiligheid

HR Groep draagt bij aan een comfortabele en veilige openbare ruimte. Daarom zijn de matrixborden van het merk Brimos volgens de hoogste standaard uitgevoerd en voldoen zij aan de strengste eisen. De matrixborden bevatten rode ledverlichting met daarin geel verwerkt. Dit zorgt ervoor dat iedereen de kleur goed waarneemt. De heer Meinard Noothoven van Goor van belangenclub Bureau Blind Color bevestigt dit: “De rode kruizen op de matrixborden van HR Groep boven de A4, tussen Delft en Rotterdam, zie ik goed. Dat geeft een veilig gevoel. Dit terwijl ik bijvoorbeeld de rode rand om de 80 km/u signalen op de matrixborden boven de A12 waar ik Den Haag uitrijd niet waarneem. Levensgevaarlijk!”

Milieu

Rijkswaterstaat erkende in een artikel in de Telegraaf begin januari 2019 al de problemen rondom de zichtbaarheid van rode signalering op matrixborden. Zij bekijkt of versnelde vervanging mogelijk is. HR Groep adviseert om allereerst de matrixborden die nog uitgevoerd zijn met halogeen gloeilampen te vervangen. Automobilisten die kleurenblind zijn, nemen de signalen op deze borden niet waar. En daarnaast zijn deze matrixborden ook nog eens slecht voor het milieu; ze stoten tien keer zoveel CO2 uit als matrixborden uitgevoerd met ledverlichting.

Meer informatie? neem contact op met:

Ellen Hessels
+31 (0)38 444 23 33
Ellen.Hessels@hrgroep.nl

Bots vriendelijk wegmeubilair

09-November-2023
Rijkswaterstaat (RWS) wil klimaatneutraal en circulair werken vanaf 2030. Om volledig circulair te werken moet je dus ook het wegmeubilair verduurzamen. In de visie ‘De weg in 2050’ zijn door Rijkswaterstaat drie toekomstscenario’s geschetst, waarvan twee een goede stap zijn richting de toekomst. Hoe wij daaraan bijdragen lees je in dit artikel.

Zwerfafval voorkomen; supporter van schoon

23-October-2023
Gooi jij je afval ook in de bak? Zwerfafval voorkomen, dat is het doel van Supporter van Schoon. Door deze borden die vanaf nu in onze shop te bestellen zijn stellen we andere gemeentes en bedrijven in staat zelf zwerfafval effectief aan te pakken én te voorkomen. 

Den Bosch ISA-proof dankzij verkeersbordendata!

04-October-2023

Vóór juli 2024 moeten nieuwe auto’s voorzien zijn van ISA (Intelligent Speed Assistance). ISA is een hulpmiddel dat ervoor zorgt dat de bestuurder niet (onbewust) de geldende maximumsnelheid overschrijdt. Den Bosch is de eerste gemeente die ISA-proof is, en dit dankzij onze verkeersbordendata. 

Eerste van de 4.400 nieuwe 30km borden in Amsterdam geplaatst!

03-October-2023

Gisteren was het eindelijk zo ver; het eerste 30km bord in Amsterdam is geplaatst door onze plaatsingsdienst. Het project krijgt grote media aandacht, zo was onze plaatsingsdienst onder andere te woord op Hart van Nederland, en waren we te zien op NOS. Gemeente Amsterdam wil voorlopen op het gebied van verkeersveiligheid, en heeft daarom besloten om als eerste gemeente in Nederland op circa 500 wegen de 50km p/u borden te vervangen voor 30km p/u borden

youtube linkedin