Bijna iedereen kent de aluminium borden in het straatbeeld, maar borden van bamboe? Rijswijk is binnenkort de eerste gemeente in Nederland met een hele wijk vol hiervan.
Als startschot werd, in aanwezigheid van Jacques Goddijn, directeur van de HR Groep en burgemeester Michel Bezuijen van Rijswijk, een bamboe plaatsnaambord in de wijk Vrijenban geplaatst. In totaal komen en 137 nieuwe verkeersborden in de wijk.
De nieuwe verkeersborden zijn ontwikkeld door HR Groep. De borden zijn gemaakt van duurzame bamboe en hebben veel minder onderhoud nodig dan de standaard verkeersborden van aluminium. Daarnaast kunnen ze op afstand uitgelezen worden; als het bord stuk is of scheef staat, dan geeft het bord het zelf aan. Ze zijn voorzien van sensoren die aangeven wanneer onderhoud nodig is.
Milieuvriendelijke bamboe
Bamboe is een grassoort en heeft extreem duurzame eigenschappen, licht Jacques Goddijn toe. “Zo groeit Moso-bamboe, de soort die HR Groep benut, tot wel 80 centimeter per dag. Na vier jaar worden de stengels geoogst en gaat het groeiproces gewoon verder, net als bij het gras dat wij in Nederland kennen. Hierdoor kan in een duurzaam beheerd productiebos ieder jaar 20 tot 25% van de stammen worden geoogst, zonder dat het aantal stammen per hectare afneemt. Van ontbossing is per definitie geen sprake! Tijdens de groei absorbeert bamboe veel CO2, het is volledig recyclebaar en zelfs over de gehele levenscyclus genomen CO2-neutraal.”
De opdrachtgevers van HR Groep, voornamelijk overheden, vragen op allerlei terreinen naar mogelijkheden om de uitstoot van broeikasgassen terug te dringen om aan de klimaatdoelstellingen van het rijk te voldoen.
HR Groep heeft het bamboe verkeersbord ontwikkeld in samenwerking met MOSO International B.V., de specialist voor de ontwikkeling en verkoop van innovatieve, milieuvriendelijkebamboeproducten voor binnen- en buitengebruik. Het bamboe verkeersbord is door SGS Intron (AKI) getoetst aan de NEN-EN 12899-1:2007. De NEN-EN 12899-1 is in maart 2018 toegekend.
Vóór juli 2024 moeten nieuwe auto’s voorzien zijn van ISA (Intelligent Speed Assistance). ISA is een hulpmiddel dat ervoor zorgt dat de bestuurder niet (onbewust) de geldende maximumsnelheid overschrijdt. Den Bosch is de eerste gemeente die ISA-proof is, en dit dankzij onze verkeersbordendata.
Gisteren was het eindelijk zo ver; het eerste 30km bord in Amsterdam is geplaatst door onze plaatsingsdienst. Het project krijgt grote media aandacht, zo was onze plaatsingsdienst onder andere te woord op Hart van Nederland, en waren we te zien op NOS. Gemeente Amsterdam wil voorlopen op het gebied van verkeersveiligheid, en heeft daarom besloten om als eerste gemeente in Nederland op circa 500 wegen de 50km p/u borden te vervangen voor 30km p/u borden