Eerste CO2-neutrale verkeersbord van bamboe geplaatst in Coevorden

14-June-2018

Bijna iedereen kent de aluminium verkeersborden in het straatbeeld, maar verkeersborden van bamboe? Coevorden heeft de primeur.

Bamboe primeur Met de plaatsing van de bamboe verkeersborden, bij twee nieuwe rotondes, heeft Coevorden de primeur in Nederland. De gedeputeerde Henk Brink en wethouder Jeroen Huizing van de provincie Drenthe opende samen op bamboe fietsen de beide rotondes.
Bamboe is een grassoort en heeft extreem duurzame eigenschappen. Zo groeit Moso-bamboe, de soort die HR Groep benut, tot wel 80 centimeter per dag. Na vier jaar worden de stengels geoogst en gaat het groeiproces gewoon verder, net als bij het gras dat wij in Nederland kennen. Hierdoor kan in een duurzaam beheerd productiebos ieder jaar 20 tot 25% van de stammen worden geoogst, zonder dat het aantal stammen per hectare afneemt. Van ontbossing is per definitie geen sprake! Tijdens de groei absorbeert bamboe veel CO2, het is volledig recyclebaar en zelfs over de gehele levenscyclus genomen CO2-neutraal.
Aluminium, dat normaliter wordt gebruikt voor verkeersborden, is verre van CO2-neutraal ondanks dat het licht materiaal is, gemakkelijk te verwerken en recyclebaar. Om het aluminium verkeersbord duurzamer te maken heeft HR Groep jaren geleden al het concept ‘Ultimate Signing’ geïntroduceerd; een coating voor de borden die minder milieubelastend is door de speciale UV-printtechniek.
Door het bamboe verkeersbord te combineren met deze techniek, is er een veel duurzamer alternatief ontstaan voor het aluminium verkeersbord. Combineer je dit ook nog eens met het integreren van een sensor in het verkeersbord, dan is de cirkel rond door ook de lijn van duurzaamheid door te trekken in het beheer en onderhoud van de verkeersborden in de openbare ruimte. Dit valt binnen het Intelligent Public Space management programma (IPSm) van HR Groep; een database waarin de actuele status van alle verkeersborden met een sensor te achterhalen is, dat efficiënter beheer en onderhoud mogelijk maakt.

De opdrachtgevers van HR Groep, voornamelijk overheden, vragen op allerlei terreinen naar mogelijkheden om de uitstoot van broeikasgassen terug te dringen om aan de klimaatdoelstellingen van het rijk te voldoen. Alhoewel het CO2-neutrale bamboeverkeersbord in de aanschaf kostbaarder is dan de aluminium variant, kan het concreet bijdragen aan een duurzamere inrichting van de openbare ruimte.

Neem voor meer informatie contact op met Hans Heijmans: Hans.Heijmans@hrgroep.nl


Of schrijf je in voor onze nieuwsbrief, klik hier.


HR Groep heeft het bamboe verkeersbord ontwikkeld in samenwerking met MOSO International B.V., de specialist voor de ontwikkeling en verkoop van innovatieve, milieuvriendelijke bamboeproducten voor binnen- en buitengebruik. Het bamboe verkeersbord is door SGS Intron (AKI) getoetst aan de NEN-EN 12899-1:2007. De NEN-EN 12899-1 is in maart 2018 toegekend.

Nieuwe komborden volgens EU wetgeving

13-August-2021
Met de komst van ISA is er een nieuw kombord ontworpen in de lijn zoals deze in meer Europese landen worden gebruikt.

Is Nederland klaar voor Intelligent Speed Assistance (ISA)?

11-June-2021

Zo verandert snelheidsassistentie in auto’s de komende jaren de bebording langs onze wegen

08-June-2021
Juli 2022 is het zo ver: Intelligent Speed Assistance (ISA) is vanaf dan verplicht in alle nieuwe automodellen die in Europa op de weg verschijnen.

Kwaliteit en Regelgeving: hoe beheert u uw verkeersborden?

09-February-2021
HR Groep ontsluit via haar landelijke verkeersbordendatabase. Intelligent Public Space management (IPSm) jaarlijks geactualiseerde data van RVV-borden. Deze borden worden conform de NEN 3381 vastgelegd; elk geplaatst of verwijderd bord wordt aangemeld in de nationale verkeersbordendatabase.
youtube twitter linkedin