Bots vriendelijk wegmeubilair

09-November-2023
Rijkswaterstaat (RWS) wil klimaatneutraal en circulair werken vanaf 2030. Om volledig circulair te werken moet je dus ook het wegmeubilair verduurzamen. In de visie ‘De weg in 2050’ zijn door Rijkswaterstaat drie toekomstscenario’s geschetst, waarvan twee een goede stap zijn richting de toekomst. Hoe wij daaraan bijdragen lees je in dit artikel.
Een van de scenario’s is gericht op de circulaire aanpak. De weg wordt ingericht met circulaire objecten en bijvoorbeeld straatmeubilair van biobased materialen (zoals NTS en bamboe) In dit scenario zul je ook bijvoorbeeld zonnepanelen op geluidschermen en sensoren op portalen tegenkomen. 
Een ander scenario is ‘de lege berm’. In dit scenario wordt er veel gebruik gemaakt van technische ontwikkelingen. Er zijn er minder verkeersborden, minimale wegmarkering en geen geleiderails meer. Rijkswaterstaat is daarom bezig met een zoektocht naar botsveilige verkeersborden. Botsvriendelijk wegmeubilair maakt afscherming door geleiderails overbodig en draagt bij aan de verkeersveiligheid, betaalbaarheid en duurzaamheid van rijkswegen.

Botsvriendelijk palen van gerecycled kunststof dragen bij aan een lege berm


HR Groep Streetcare heeft een groot assortiment van duurzame/biobased verkeersborden en palen. De Ecoposte paal wordt gemaakt door dagelijks 3 tot 5 ton herbruikbare kunststoffen uit afval te halen. De palen bezitten de Green-Seal certificering, een van de meest vertrouwde ecolabels ter wereld. Ook heeft de Ecoposte paal de crashtest van Rijkswaterstaat succesvol doorlopen en de Europese veiligheidsclassificatie verkregen. Verschillende crashtests laten zien dat wanneer een auto met 35 km/u en 100 km/u op de paal botst er géén letsel of penetratie van de paal in de auto plaatsvindt. De veiligheid van de inzittenden neemt hierdoor toe en letsel aan inzittenden van het voertuig en/of schade aan het voertuig neemt aanzienlijk af.

Benieuwd naar onze Ecposte paal? Lees hier meer of download onze brochure. 

Project Amsterdam: video

24-January-2024
Met trots blikken wij terug op het grote project 'Amsterdam van 50km naar 30km per uur". In de nacht van 7 op 8 december ging de nieuwe snelheid in, en was ons team hard aan het werk. Onze ploegen hebben meer dan 4.500 tijdelijke stickers verwijderd van verkeersborden verspreid door heel Amsterdam. Benieuwd hoe het eraan toe ging? Wij delen deze video graag met je. 

Project Amsterdam afgerond en "aangepakt als een militaire operatie".

08-December-2023

4.500 stickers verwijderd in 1 nacht! Hiermee is het project succesvol afgerond. 

youtube linkedin