HR-Groep



Recente activiteiten




spacer
  • klapbord 2_FIG web
  • klapbord
  • werken-aan-de-weg

Klik op de kleine afbeeldingen voor een uitvergroting
klapbord 2_FIG webklapbordwerken-aan-de-weg

2-FIG automatisch klapbord


Grote ergernis is 'onzichtbaar werken'
Uit onderzoek, uitgevoerd in Friesland in opdracht van Veilig Verkeer Nederland, blijkt dat automobilisten vaak harder rijden bij wegwerkzaamheden dan is toegestaan. Het onderzoek laat zien dat bestuurders zich eerder aan de snelheidsbeperkingen houden als er actief en zichtbaar aan de weg gewerkt wordt. Als dat niet het geval is, rijden ze harder. Het “onzichtbaar werken aan de weg” is een grote ergernis van automobilisten en kunnen leiden tot gevaarlijke situaties.

Grote ergernis: onzichtbaar werken aan de weg
Volgens verkeerspsycholoog Cees Wildervanck is het belangrijk dat wegwerkzaamheden duidelijk zichtbaar zijn voor weggebruikers. Wanneer een weggebruiker langs een werkvak rijdt waar niet gewerkt wordt, groeit zijn frustratie en verhoogt hij zijn snelheid. In het vervolg zal de weggebruiker in zo’n situatie eerst willen controleren of er daadwerkelijk aan de weg wordt gewerkt. Bovendien kunnen automobilisten op den duur wennen aan de situatie waardoor ze sneller de maximumsnelheid overschrijden.

Wegsituatie veiliger met het automatisch klapbord
Een oplossing voor dit ongewenste rijgedrag is om de snelheidsbeperking alleen te laten gelden op de momenten dat ook echt aan de weg wordt gewerkt. HR Groep bedacht hiervoor het automatisch klapbord. Met dit bord kan de maximumsnelheid vanaf een afstand makkelijk worden aangepast. Het bord is een kosteneffectieve oplossing voor locaties waar eigenlijk twee verschillende borden op wisselende momenten getoond moeten worden. Het bord is eenvoudig en snel te bedienen, en kan zelfs automatisch door middel van een tijdklok worden geactiveerd.

Enkele andere verkeerssituaties waar dit automatische klapbord kan worden toegepast:
– Verboden in te halen voor vrachtwagens van X uur tot Y uur
– Maximumsnelheid afhankelijk van geluidsoverlast of spits
– Dynamische snelheden op ringwegen

Technische specificaties
– Bestand tegen wegenzout en andere vergelijkbare invloeden
– In basis aan te sturen door middel van één contact
– Werkt op 12 of 24 Volt gelijkspanning
- Kunt u uitbreiden met een solar paneel
– Communicatie via uw mobiele telefoon of tablet
– Koppelvlak gelijk aan die voor RWS rotatiepanelen
– RVV verkeersborden figuraties, rond, driehoek en vierkant
– Voldoet aan de machinerichtlijn PLr=d, categorie 3 (beknelling)
– Voldoet aan de Bouwproducten Verordening (CPR) NEN-EN 12966 en NEN-EN 12899-1

Downloads
icon 2FIG automatisch klapbord